Loading...
Yogaformer2018-10-20T22:11:19+00:00

Hatha yoga

I Hatha arbejdes der med de klassiske yogastillinger (asanas) og åndedrætsøvelser (pranayama). Tempoet er roligt og der er en vekslen mellem stående, siddende og liggende stillinger. Hatha er en blanding af det aktive og passive, yin og yang, lys og mørke.

Ha betyder sol,  tha betyder måne.

Der afsluttes med afspænding (savasana).  Øget kropsbevidsthed, smidighed og styrke er den effekt Hatha kan give, derudover har øvelserne gavnlig indflydelse på immunforsvaret, hjerte og blodtryk, det endokrine system- hormon produktion, samt beroligelses af nervesystemet

Flow Yoga

Yoga flow er små sammensatte dynamiske sekvenser (flow) af de klassiske yogastillinger (asanas). Solhilsner og vinyasa flow er en del af flowene i disse timer. Timerne er udpræget Yang i modsætning til Yin yogaen.

Yoga flow løsner op for spændinger og blokeringer i kroppen, udvikler bedre koncentration, kropsbevidstheden øges og smidighed, koordinationsevne og balancen forbedres. Øvelserne koordineres med vejrtrækningen (pranayama). Timerne vil også indeholde elementer fra Hatha med siddende og liggende stillinger samt afsluttes med afspænding (savasana)

Blid Hatha Yoga

Den klassiske Hatha yogaform med stillinger som holdes lidt længere. En god time til nybegyndere, eller hvis man er udfordret pga skader / slid i kroppen.

Vi lægger dog vægt på at der også arbejdes med styrken, stabiliteten og flexibiliteten som i den almindelige Hatha time.

Alle kan være med på dette hold, hvor vi udviser den fornødne blidhed og respekt for kroppen.

Yin Yoga

I Yin Yoga arbejdes med dybe lange stræk, som har til hensigt at afspænde og arbejde med det dybtliggende bindevæv. Når bindevævet stimuleres over længere tid, påvirkes medianerne og der skabes et friere flow i kroppen. smidiggør bindevæv og øger strømmen af energi til vitale organer.

Mentalt lærer yin sindet at give slip og bare “være” i stillingerne, hver stilling holdes i flere minutter. Den stille og meditative form påvirker det parasympatiske nervesystem: sænker blodtrykket, støtter kroppen i hvile ,bringer ro i sindet og giver mulighed for genopbyggende processer og selvheling.

BowFlow

Bowflow er for alle der gerne vil skabe større balance i kroppens bevægelsesmønster – også i hverdagens gøremål.

Her kombineres vinyasa flow med inspiration i Bowspring-metoden. En funktionel og dynamisk yogaform, som har stor fokus på kroppens bagside. BowFlow styrker både krop og sind.

BowFlow er i familie med Bowspring. Træningen er udformet som den ideelle fysiske form for alle livets aktiviteter såsom at sidde, gå, løbe, dyrke sport og yoga. BowFlow er tilgængeligt for alle. Man arbejder med, at kroppen hænger sammen som en helhed – bundet sammen af kroppens fascier (bindevæv). Målet med BowFlow er, et opnå en toning af hele kroppen, og bevæge sig med mest muligt lethed, hvor hele kroppen er engageret på en gang, og ikke kun specifikke muskelgrupper. Kropsligt har BowFlow fokus på alle sider af kroppen og stræber efter at genetablere rygradens optimale kurve og fysiske balance i kroppen, ved at aktivere bagsiden, som på de fleste af os ofte bliver glemt, når vi orienterer os primært fra kroppens forside.

Qigong

Qigong er en flere tusinde år gammel form for helsegymnastik i stil med yoga – også kaldet kinesisk yoga. Trænings formen bygger på langsomme gentagne bevægelser, udstrækning af kroppen og styrkelse af kropsbevidstheden.

Qigong er en del af den traditionel kinesiske medicin, som handler om, at skabe balance og harmoni i krop og sind, så alle organer og celler fungerer optimalt. Qi skal i denne sammenhæng forstås som “indre energi.”

Qigong kan være flere serier af øvelser, men på denne time er det Shibati serien, som er i fokus. Den består at 18 grundøvelser med tilhørende teknik. Øvelserne udføres i et langsomt tempo, med fokus på bevægelse og åndedræt. Man står op under hele timen i grundstillingen Wuji stance.
Alle kan være med, også hvis du har skader eller småskavanker, som gør det svært at være med på andre træningsformer. Super god træningsform til genoptræning af kroppen, men også bare for at opretholde en god balance imellem kroppens 3 energi centre (Kinesisk medicin)

I følge den kinesiske medicin kan Qigong være medvirkende til at helbrede sygdomme og forlænge livet, ved at bevæge af Qi (energi) og Xue (kroppens væsker hvoraf én er blodet) i meridiansystemet ved hjælp af bevægelser og tanken.

Klang Yoga 

I klang yoga har hver deltager sin egen klangskål, som bliver brugt i yogastillingen både på og ved siden af kroppen. Du er længere tid i stillingerne og fordyber dig med vibrationerne fra skålen. Klangskålen hjælper kroppen- og dig med at slappe af og give slip på spændinger.

På denne time får du mulighed for at falde til ro og mærke efter hvad din krop har brug for. Det hele forgår i langsomt tempo, hvor alle kan være med og kroppen bliver strakt godt igennem.

Tibetanske klang og syngeskåle har i mere end 1000 år været brugt til behandling af diverse problematikker i kroppen. I arbejdet med klangskålene brugers deres meditative evner og vibrationer til at balancere kroppens energi og finde ind til dig selv.

Klangskålenes dybdegående toner og vibrationer kan bringe kroppens indre i en total afslappet tilstand, og som giver dig den fornødne ro til restitution og genopbygning.

Vi slutter timen af med en dejlig meditativ afslapning med klangskålen på kroppen, hvor du kan slappe helt af og glemme hverdagen i et stykke tid.

Pilates 

I Pilates fokuseres der på kontrollerede øvelser som udspringer fra rygraden -det handler om at styrke og strække kroppen imod en bedre holdning og funktion.

Kvalitet frem for kvantitet. Pilates udføres med præcision og få gentagelser i behersket tempo frem for mange gentagelser og høj intensitet.

Pilates gavner mange ting som:

  • Styrker både små og store muskler, hvilket giver slanke, stærke og smidige muskler.

  • Kommer hele kroppen rundt – også de muskler, du måske slet ikke vidste du havde.

  • Træner dig uden overbelastning af musklerne.Styrker kroppens svageste led – især ryggen, lænden og maven styrkes.

  • Giver en bedre balance mellem krop og sind.

  • Stimulerer blodcirkulationen i hele kroppen.

  • Er yderst velegnet til genoptræning efter længere tids inaktivitet, f.eks efter sygdom og skader.

  • Er meget skånsom, og derfor kan alle uanset køn, alder og forudsætninger være med.

  • Giver en rankere kropsholdning og modvirker uhensigtsmæssige arbejdsstillinger.

  • Øger kropsbevidstheden, så du bevæger dig smukkere og bruger kroppen mere hensigtsmæssigt.

KT-Core 

KT – core er en fuld kropstræning med indlagt fokus på styrke og intensitets træning. Der arbejdes primært i området fra knæ til bryst. Øvelserne udføres primært ved og med egen kropsvægt, så alle uanset niveau kan være med. Elastikker eller andet udstyr kan indgå i træningen. Timen vil indeholde variation i både tempo og øvelser, så du både får pulsen op (godt for kredsløbet) og styrker muskulaturen i hele kroppen.

KT-core er ideelt som supplement til Yoga eller til en hvilken som helst anden træningsform, men kan også sagtens stå alene. Øvelserne er simple og guidet hele vejen, Timen afsluttes med nedkøling/udstræk samt 7-10 minutters mindfulness guidet meditation.

Har du nogle skavanker kan du sagtens deltage, men oplys det til underviseren, så der er mulighed for at guide og vejlede dig korrekt. Der vil være opmærksomhed på udførelsen af teknikken i øvelserne, så alle får det optimale ud af træningen og minimere risikoen for skader.

Kundalini yoga 

Kundalini yoga er en terapeutisk yogaform, der afbalancerer, stimulerer og styrker den enkelte både fysisk, mentalt og sjæleligt.

Kundalini yoga kaldes også ”Yoga of Awarerness”. Det er en yogaform, hvor du ved at benytte lette og enkelte værktøjer, balancerer dit nerve og lymfesystem og samtidig styrker din krop & dit sind. I Kundalini yoga anvender vi meditation, mantraer, fysiske øvelser og åndedræts teknikker i utallige kombinationer.

I Kundalini Yoga er åndedrættet er en meget vigtig del, idet din vejrtrækning siger en hel del om, hvordan du har det. Så ved at rette din opmærksomhed mod åndedrættet, kan du mærke hvordan du har det.

I denne Yogaform vil du hurtigt og effektivt opleve at blive bedre til yoga, den er meget effektfuld og der indgår fysiske øvelser, Chant, mantra og meditation til hver klasse.

I Kundalini yoga følger man en helt bestemt rækkefølge i hver Kriya (Kriya er sammensætningen af øvelser) det betyder, at der er regler for hvordan hvert Kriya sæt skal udføres, hvilket andre yogaformer ikke har.

Alle kan være med til Kundalini

Øvelser er nøje sat sammen af bevægelse, vejrtrækning, lyd/mantra, meditation, og det er øvelserne i kombination med hinanden, der samlet set giver en effekt. Hver kriya består af mellem 5 og 20 øvelser.
En typisk time med Kundalini yoga består af:

  • Indtuning med et fælles mantra

  • Opvarmning

  • Kriya

  • Dyb afspænding

  • Meditation

  • Afsluttende mantra

Børne Yoga 4-7 år 

Børneyoga skal være sjovt og spændende – og derfor tilbyder dette hold lege med klassiske yogastillinger, hvor vi igennem fortællinger og fantasi, skal lære igennem kroppen. Vi arbejder med hele kroppen, og børnenes naturlige bevægemønster. Der er ikke krav om at kunne yoga i forvejen, da alle kan være med. Vi arbejder med åndedræt og fordybelse, og det giver børnene et fantastisk fokus på dem selv.

Giv jeres barn mulighed for et rum med fordybelse og træning, hvor det er barnet der er i centrum. Yogaen hjælper barnet med at få selvkontrol og ro – dermed opleves at udvikle både motorikken og selvværd.

Børne Yoga 8-14 år

Børne/teen yoga, er en udvikling af børneyogaen – her arbejdes der med klassiske yogastillinger, samarbejdes øvelser og udvikling af selvet. På dette hold vil børnene selv være med at udvikle undervisningen, da det er vigtigt at tage udgangspunkt i hvad der rør sig i børnene på dagen.

Vi arbejder med træning af hele kroppen igennem yogaen, og af sindet igennem meditation. Der vil også arbejdes med massage og trykpunkter på kroppen.

Senior Yoga

Seniortræning henvender sig til seniorer 55+, men alle er velkommen.
På disse klasser arbejder vi med blandede øvelser- serier i flow inspireret fra yoga, men også øvelser der arbejder specifikt med  kroppens store muskelgrupper som ben, baller, mave og ryg. Når vi bliver ældre mister kroppen både smidighed og styrke relativ hurtigt, hvis det ikke holdes ved lige.
“Alt efter hvor god din form er og hvad du træner, så siges det at blot 14 dages inaktivitet snupper “næsten” halvdelen af din styrke, op til et halvt kilo af din muskelmasse og ca. 10% af din kondition. Hvad så med smidigheden ? . Det går stærkt…..og næsten med det samme . Smidighed skal der arbejdes med mindst et par gange om ugen for at bindevævet ikke bliver sejt og ufleksibelt – især jo ældre vi bliver! 
Ligeledes vil der på denne time være fokus på at styrke muskler og væv omkring skuldre, nakke og hofter. Derudover vil vi arbejde med smidighed og balance og ikke mindst livsglæde . På holdet kan der anvendes elastikker og redondo bold.
Ved regelmæssig seniortræning vil man kunne opnå:
1.Bedre balance
2.Forebygge knogleskørhed.
3.Modvirke ledstivhed
4.Forbedre smidigheden
4.Øge livskvalitet

Power yoga

Power yoga vil have fokus på styrke delen med med udgangspunkt i yoga stillinger og derfor en udvidet flow yoga.

Der vil undervejs være kredsløbs træning men i moderat tempo. Der vil desuden være fokus på åndedræt og hvordan det kan hjælpe en ind i øvelserne.