Hatha yoga

I Hatha arbejdes der med de klassiske yogastillinger (asanas) og åndedrætsøvelser (pranayama). Tempoet er roligt og der er en vekslen mellem stående, siddende og liggende stillinger. I Hatha laves stillingerne ofte på begge sider, og man bliver også lidt tid i den enkelte stilling, inden man begiver sig videre til næste stilling, hvilket i sig selv giver et roligt tempo. I de fleste sekvenser er der dog indlagt mindre sammenhængende flows, men ofte ikke i samme grad som i en decideret Flow klasse.

Ha betyder sol,  tha betyder måne.

Der afsluttes med afspænding (savasana).  Øget kropsbevidsthed, smidighed og styrke er den effekt Hatha kan give, derudover har øvelserne gavnlig indflydelse på immunforsvaret, hjerte og blodtryk, det endokrine system- hormon produktionen, samt beroligelses af nervesystemet

Flow Yoga

Flow er små sammensatte dynamiske sekvenser (flow) af de klassiske yogastillinger (asanas). Solhilsner og vinyasa flow er en del af flowene i disse timer. Timerne er udpræget Yang i modsætning til Yin yogaen. Denne yoga type kan være udfordrende for begyndere, men ikke desto mindre kan alle alligevel godt være med – blot du husker at lytte til kroppen og holde en pause, hvis du får brug for det.

Yoga flow løsner op for spændinger og blokeringer i kroppen, udvikler bedre koncentration, kropsbevidstheden øges og smidighed, koordinationsevne og balancen forbedres. På disse timer stiger pulsen og kroppen får en sund glød af forbrændingen.

Øvelserne koordineres med vejrtrækningen (pranayama). Timerne vil også indeholde elementer fra Hatha med siddende og liggende stillinger samt afsluttes med afspænding (savasana)

Blid Hatha Yoga

Den klassiske Hatha yogaform men stillingerne holdes lidt længere. Tempoet er ofte også lidt langsommere. En rigtig god time til nybegyndere, eller hvis man er udfordret pga skader / slid i kroppen.

Vi lægger dog vægt på at der også arbejdes med styrken, stabiliteten og flexibiliteten som i den almindelige Hatha time.

Alle kan være med på dette hold, hvor vi udviser den fornødne blidhed og respekt for kroppen.

Yin Yoga

I Yin Yoga arbejdes der med dybe lange stræk, som har til hensigt at afspænde og arbejde med det dybtliggende bindevæv. Når bindevævet stimuleres over længere tid, påvirkes medianerne og der skabes et friere flow i kroppens væv, smidiggør bindevævet og øger strømmen af energi til vitale organer. I Yin yoga arbejder vi også med mobiliteten omkring ledbånd og sener, så de bliver stærkere og mere stabile. Det kan hjælpe os til at undgå eller forebygge skader ved andre træningsformer eller bare i al almindelighed. Yin kan med fordel  praktiseres sammen med anden aktiv træning og samtidig have gavnlig effekt på din præstation – fokus og kontrol vha. mindfulness, og styrkelse af bindevæv, ledbånd og sener vha. de dybe lange stræk.

Mentalt lærer yin sindet at give slip og bare “være” i stillingerne. Den stille og meditative form påvirker det parasympatiske nervesystem: sænker blodtrykket, støtter kroppen i hvile ,bringer ro i sindet og giver mulighed for genopbyggende processer og selvhealing. Hver stilling holdes i 3-6 min og der arbejdes i stillingen med at slappe mest muligt af, give slip på muskel aktivitet ned igennem kroppen, og have så blød og naturlig en vejrtrækning som mulig.

Aerial Yoga

I Aerial Yoga går vi stille og roligt frem, så du bliver fortrolig og tryg i slyngen. Du lærer en masse basis greb og teknikker, og efterhånden som du blive både stærkere og mere sikker, så tilføjer vi lidt sværere stillinger.
På de her timer har vi det også sjovt, leger og udforsker vores balance i rummet.
Du behøver ikke at have kendskab til Yoga for at lave Aerial Yoga, men det kan være en fordel, da du vil kende nogle af stillingerne i forvejen. Men hold dig endelig ikke tilbage af den grund.

Til Aerial yoga bruges en stor bred
slynge, som uden problemer kan bære over 150 kg. Slyngen bruges som redskab i yogaøvelserne og støtter
dig til at opnå mere styrke og smidighed i kroppen.
Vi laver en masse øvelser som har rødder i kendte Yoga stillinger, men der er også øvelser som mere er leg
og balance – flotte stillinger hvor du er støttet eller holdt af slyngen.

I aerial bliver du på mange måder udfordret i kroppen og får måske også afprøve nye sider af dig selv.

Du vil opdage, at øvelser du måske har haft svært ved at lave tidligere kunne f.eks. være håndstand,
skulderstand mm. som pludselig bliver tilgængelige stillinger med hjælp fra slyngen.
Vi laver en del omvendte stillinger, hvor vi hænger på hoved og derved bliver vores rygsøjle strukket ud ved hjælp af tyngdekraften – uden belastning, og vævet bliver herved naturligt iltet. Det er ret så fantastisk, og har ofte en skøn effekt på
spændinger og smerter i og omkring ryggen. De omvendte stillinger giver desuden også en dejlig frisk glød i ansigtet og en masse ilt til hjerne.

Vi arbejder rigtig meget med vores kerne muskulatur i Aerial yoga, især armene kommer på arbejde. Selv
efter få gange vil du kunne mærke en tydelig forbedring i din styrke, mobilitet, og selvtillid.

Du vil i starten blive rigtig øm på de områder hvor slyngen berør kroppen, men fortvivl ikke det går hurtigt
over igen.

Du kan risikere, at blive søsyg eller svimmel i slyngen, og ved du på forhånd, at du har let til køresyge/søsyge, så kan jeg anbefale at spise lidt ingefær eller drikke vand undervejs med stykker af ingefær i. Armbånd imod køresyge er også rigtig effektive.

ANSVAR:

Deltagelse er på eget ansvar, men har du udfordringer med hjertet, for højt blodtryk, er gravid eller har skader på rygsøjlen, så er det ikke Aerial du skal udforske.

SMYKKER OG TØJ:

Du må ikke bære smykker i slyngerne, eller have tøj på med lynlåse eller skarpe kanter, da det kan skade slyngerne. Det er en fordel at have tights på lavet af bomuld, da du så ikke kurer så let rundt i slyngen. Overdelen på dit tøj skal helst være med ærmer. Har du en stroptop på uden ærmer, så kan du tilføje en let bomuldsskjorte uden på.

Yolates

Yolates er en holistisk træningsform som kombinerer yoga, dans, pilates og meditation.

Fokus vil variere, men en klasse vil altid forløbe som en melodi,- startende med grounding, opvarmning,  led-arbejde/dans, yoga, pilates og groundende afslutning.

Ledarbejdet er en vigtig del af hver klasse da det netop åbner kroppen til nemmere at frigive gammel energi og modtage ny og ren energi, det er også denne del af træningen som flydende bliver til danseelementet. Det er virkelig vigtigt for vores underviser at den træning der lavers føles godt for dig. Det handler ikke om at lave perfekte stillinger, men at komme ind i et flow hvor du mærker kroppen indefra og finder dit eget udtryk.

Yolates er glæde og frihed og vi vil sammen skabe et trygt rum, hvor du kan få dit smukke potentiale frem og stå stærkt i dig selv med mere ro.

Kundalini yoga 

Kundalini yoga er en terapeutisk yogaform, der afbalancerer, stimulerer og styrker den enkelte både fysisk, mentalt og sjæleligt.

Kundalini yoga kaldes også ”Yoga of Awarerness”. Det er en yogaform, hvor du ved at benytte lette og enkelte værktøjer, balancerer dit nerve og lymfesystem og samtidig styrker din krop & dit sind. I Kundalini yoga anvender vi meditation, mantraer, fysiske øvelser og åndedræts teknikker i utallige kombinationer.

I Kundalini Yoga er åndedrættet er en meget vigtig del, idet din vejrtrækning siger en hel del om, hvordan du har det. Så ved at rette din opmærksomhed mod åndedrættet, kan du mærke hvordan du har det.

I denne Yogaform vil du hurtigt og effektivt opleve at blive bedre til yoga, den er meget effektfuld og der indgår fysiske øvelser, Chant, mantra og meditation til hver klasse.

I Kundalini yoga følger man en helt bestemt rækkefølge i hver Kriya (Kriya er sammensætningen af øvelser) det betyder, at der er regler for hvordan hvert Kriya sæt skal udføres, hvilket andre yogaformer ikke har.

Alle kan være med til Kundalini

Øvelser er nøje sat sammen af bevægelse, vejrtrækning, lyd/mantra, meditation, og det er øvelserne i kombination med hinanden, der samlet set giver en effekt. Hver kriya består af mellem 5 og 20 øvelser.
En typisk time med Kundalini yoga består af:

  • Indtuning med et fælles mantra

  • Opvarmning

  • Kriya

  • Dyb afspænding

  • Meditation

  • Afsluttende mantra

Power Flow Music 

Power-flow Music er en dynamisk yogaklasse med mange flydende skift af stillinger i flow og med åbent fokus. Typisk Yang. Du vil øge din krops styrkeniveau, udvikle bedre koncentration, kropsbevidsthed og smidighed samt forbedre koordinationsevnen og balancen. Forvent du bliver varm :-)
Der guides forskellige muligheder for at øge eller sænke sværhedsgrad, så du selv kan justere, som det gavner dig.

Den moderne musik er af væsentlig betydning – derfor hørbar – og den vil inspirere dig til at flyde udtryksfyldt gennem asanas, og synkronisere bevægelse med vejrtrækning.

Effektfuld rytmisk pilates indgår. Herved opnås styrkelse af kroppens kerne for bl.a. en stærkere smidigere ryg og en bedre holdning.

Tai Chi inspirerede øvelser, som bygger på harmonien mellem yin og yang, møder du også. Det er bløde langsomme bevægelser med stort mentalt fokus.

Klassen rundes naturligvis af med afspænding.

Meditation

Meditation er en træning af dit sind, hvor du opøver og styrker at kunne være nærværende gennem fuld opmærksomhed: på dine tanker, følelser og kropsfornemmelser – såvel som opmærksomhed på dine omgivelser og relationer. Du træner altså at bliver mere nærværende og opmærksomt tilstede i hvert øjeblik i dit liv.

Meditation stammer fra buddhismen, men bruges i dag mange andre steder. Det er i de seneste år blevet meget populært at dyrke meditation, da det giver dig større ro og mindre stress – og det kan jo være meget nyttigt i en travl hverdag, hvor alt for mange i forvejen lider af stress.

Meditation er en tilstand, der opstår når tanker og følelser falder til ro og du opnår kontakt til dit nærvær i nuet. Det er et selvstudium, og du observerer dig selv. Derudover omfatter meditation dyb refleksion og søgningen af det dybeste i dig selv. En meditations session behøver ikke at tage så lang tid for at have en effekt. Det meste af tiden flyver dine tanker omkring og bevidstheden svinger fra emne til emne. Meditation handler om at fokusere på noget bestemt og samle tankerne – eller få tankerne til at forsvinde for en stund. Du kan f.eks. fokuserer på dit åndedrag, én kropsdel eller visualiserer et indre billede. Meditation kan hjælpe dig med at:
– opnå en dyb indre ro
– lære at lytte til dig selv
– få en pause i hverdagen
– få ny energi

Der vil være blandet øvelser undervejs af forskellig art, og du vil komme til at prøve forskellige former for måder hvorpå du kan meditere.

Klasserne er for alle som ønsker motion til hjernen og skabe en samhørighed mellem denne og resten af kroppen.
Ingen erfaring er nødvendig, alle er mere end velkomne.

Body SDS – grundtræning

Body SDS grundtræning er en rejse ind i kroppens indre og ydre kroge. Alle kroppens led og muskler bliver bevæget i dybden, og særligt kroppens fundament, fødderne, får en ekstra kærlig omgang. Vi starter med fodøvelser, der bevæger sig videre til knæene, hoften, ryggen, skuldre, nakke og til sidst armene. Afslutningsvis laver vi nogle dybe yoga-stræk, der minder om yin yoga. De foregående ledbevægelser gør, at det bliver nemmere at gå dybere i strækkene, og hele grundtræningen komplementerer andre yoga-former, da den skaber centrering, smidighed og styrke, som kan bruges til at komme dybere ned i kroppen og vejrtrækningen.

Gravid Yoga

Er pt. ikke på planen da Kajsa er på barsel

På et gravid yoga-hold vil du komme til at arbejde med blide stræk, lette og legende flow-sekvenser samt fokuseret arbejde med vejrtrækning, som kan hjælpe dig med at holde dit fokus til fødslen.

Vi laver også groundende øvelser som bl.a hjælper dig med at forbinde dig endnu mere til din baby allerede i graviditeten, samt øvelser som forbinder dig med dine kvindelige urkræfter og intuition, som du skal bruge under fødslen.

Det er vigtigt at programmet kan tilpasses dine behov, og at dette rum bliver et rum til fordybelse og nærvær i forhold til den fantastiske proces du er i gang med, skabelsen af et nyt liv. Vi arbejder også med konkrete føde- og ve-stillinger og Kajsa vil drysse en masse af sin viden fra  fødselsforberedelsen ind over hvert forløb

Fødselsforberedelse

Fødselsforberedelse tilbydes ikke i øjeblikket, da Kajsa er på barsel.

Det er ret fantastisk at føde! Det er hårdt arbejde, det kræver alle dine kræfter og du vil helt sikkert have lyst til flere pauser. Det behøver slet ikke at være en dårlig oplevelse, hvor du føler dig bange og forpint. Når blot du forbereder dig på hvordan du skal håndtere hver eneste ve du får i fødslen, samt tager stilling til hvad du ønsker dig, så vil du have meget større sandsynlighed for at få netop den fødsel du ønsker dig.

På et forløb vil du lære om hvilke faser du møder i fødslen, og hvordan du skal arbejde dig aktivt gennem hver fase. Du lærer hvordan smerte fungerer i kroppen og hvordan du skal arbejde med dine veer for at minimere smerterne så meget som muligt. Du får en konkret ’værktøjskasse’ med teknikker, som du skal øve op til fødslen. Disse teknikker er en fokusafspænding der gør dig i stand til at spænde af under hele fødslen, også under de mest intense veer, en tempovejrtrækning, som helt fysisk minimerer smertesignalet under dine veer og en visualisering som du bruger til at undgå panik og angst før og under fødslen. Gentagelsen af teknikkerne er meget vigtigt, da det er disse elementer der gør at vejrtrækning og afspænding sidder i kroppen og ikke i hovedet når du skal føde.

Vi dykker også ned i intuitionens gaver, som du ejer som kvinde og mor. Du bliver guidet til at lytte til dig selv og din baby, så du kan træffe de rette valg for jer!

Fødselsforberedelsesholdene egner sig til gravide med minimum 4-6 uger til termin ved holdstart.

Modul1

Vi lander i kroppen med ca. ½ times blid gravidyoga, fokus på afspænding samt gode ve-stillinger. På modul et gennemgår vi fødslens faser, hvordan ved du at fødslen er i gang, hvornår skal du ringe efter en jordemoder eller tage af sted til hospitalet, hvordan føles ve-smerter og hvordan arbejder du med dine veer for at mindske smerterne mest muligt? På dette modul lærer du fokusafspændingen og tempovejrtrækningen, der gør at du allerede efter første gang kender dine aller vigtigste redskaber til hele den del af fødslen hvor du er i gang med at udvide dig.

Modul 2

Lander i kroppen med ½ times gravidyoga med gode fødestillinger. På andet modul går vi mere i dybden med pressefasen, hvordan ved du at det skifter til pressefasen, og hvordan skal du ændre dit fokus og arbejde i denne del af fødslen. Du lærer hvilke fødestillinger der er bedst for at undgå bristning og for at hjælpe baby bedst på vej. Du får ideer til din ønskeliste som er en slags samarbejdsseddel mellem dig og din jordemoder, så hun kan støtte dig aller bedst i at få den fødsel du ønsker.

Modul 3

Lander i kroppen med ½ times gravidyoga, fokus på din forbindelse til baby i maven. Du lærer hvilke hormoner der er på spil i kroppen når du føder, og hvordan du kan påvirke disse hormoner hvis fødslen går i stå eller trækker ud. Du lærer også nogle gode akupressurpunkter som du kan bruge hvis fødslen går i stå eller trækker ud. Derudover snakker vi om hvordan din partner bedst kan støtte op om dig når du føder?

Modul 4

Lander i kroppen med ½ times gravidyoga, fokus på visualisering.

På det sidste modul genopfrisker vi teknikkerne og bruger tid på dine spørgsmål og øver igen. Sidste brik i puslespillet er visualisering. Visualisering kan være virkelig fantastisk at bruge både i graviditeten til at forberede dig på din drømmefødsel og under selve fødslen til at klare dig igennem de mest intense perioder. Vi afslutter med at snakke om individuelle træningsprogrammer, så alle ved hvad de skal øve sig på indtil fødslen.